DROGI HANDLOWE I KOMORY CELNE
Drogi handlowe miały na celu połączenie komunikacyjne ośrodków, w których rozwijała się produkcja i wymiana, zasadniczymi punktami służącymi do odtworzenia na mapie dawnych szlaków komunikacyjnych są dla okresu przedhistorycznego miejsca masowych znalezisk, świadczących o istnieniu w nich produkcji i wymiany towarowej, a dla czasów historycznych miejsca dawnych targów, a następnie miasta będące ośrodkami produkcji rzemieślniczej i zawierającej w swym pojęciu również instytucję targu.
- Miasta były ośrodkami gospodarczymi dla terenów, w których leżały, toteż musiały istnieć drogi łączące miasto z okolicznymi wsiami. Te drogi miały znaczenie czysto lokalne, poza tym jednak istniały też połączenia drogowe pomiędzy poszczególnymi miastami; na nich odbywał się ruch handlowym o szerszym zasięgu.
- Grody kasztelańskie jako ośrodki administracyjne kraju musiały mieć połączenia drogowe pomiędzy sobą i z terenami, na którymi rozciągała się władza kasztelanów, miejsca zaś obronne, których ślad pozostał nieraz tylko w nazwach budowane były przede wszystkim w punktach służących za bramy wpadowe do danego terytorium, a więc znowu przy naturalnych szlakach komunikacyjnych, toteż odnalezienie ich w źródłach i zlokalizowanie na mapie przyczynia się do odtworzenia dróg.
DROGI HANDLOWE - WYKAZ Z OPISEM
1. Droga Wrocław-Kraków przez Kluczbork - (opracowanie)
2. Droga Wrocław-Kraków przez Opole - (opracowanie)
3. Droga Nysa - Opo1e przez Niemodlin - (opracowanie)
4. Droga Nysa - Kraków przez Koźle - (opracowanie)
5. Droga Nysa - Kraków przez Racibórz - (opracowanie)
6. Droga Nysa - Budapeszt przez Cieszyn - (opracowanie)
7. Droga Nysa - Opawa przez Prudnik - (opracowanie)
8. Droga Głubczyce - Toruń jako przedłużenie dróg idących z Ołomuńca do Głubczyc - w przygotowaniu
9. Droga Ołomuniec - Kraków przez Gliwice - w przygotowaniu
10. Droga Ołomuniec - Opole przez Koźle - w przygotowaniu
11. Droga Zator - Kęty - Bielsko - Cieszyn - w przygotowaniu
12. Droga z Bańskiej Bystrzycy do rzeki Wisły przez Żywiec - w przygotowaniu
Opracowanie mapy - Sylwester Kacprzyk
Nazwa 1. Kęty2. Krapkowice 3. Lubecko 4. Lubliniec 5. Olesno 6. Opole 7. Racibórz 8. Siewierz 9. Skorogoszcz 10. Woźniki |
Data 1391 r.1310 r. 1226 r. 1310 r. 1226 r. 1169 r. 1290 r. 1223 r. 1310 r. 1310 r. |
Własność książęcaksiążęca - 1310 pedagium Wrocław prywatna - skasowana/nielegalna książęca - 1310 pedagium Wrocław książęca - 1310 pedagium Wrocław książęca - 1310 pedagium Wrocław książęca 1223/1260 - Norbertanki/książęca książęca - 1310 pedagium Wrocław książęca - 1310 pedagium Wrocław |
Nazwa 1. Brynica2. Czarnowąsy 3. Gosławice 4. Mokry Daniec |
Data 1333 r.1383 r. 1339 r. 1313 r. |
Własność prywatna - sołtysaksiążęca prywatna - wójta opolskiego prywatna - właściela wsi |
W opracowniu użyto fragmentów tekstów z książki "ROZMIESZCZENIE KOMÓR CELNYCH I PRZEBIEG DRÓG HANDLOWYCH NA ŚLĄSKU DO KOŃCA XIV WIEKU" - Janina Nowakowska
W opracowniu użyto fragmentów tekstów "ROZWÓJ SIECI KOMUNIKACYJNEJ NA ŻYWIECCZYŹNIE" z strony www.zywiecinfo.pl
© 2011 - 2022 SKŁADNICA GÓRNOSLĄSKA
|